افتتاح آزمایشگاه تجهیزات ضدانفجار شرکت اپیل

با حضور معاون رئیس جمهور؛

آیین افتتاحیه اولین نهاد صدور گواهی و آزمایشگاه تجهیزات ضدانفجار در خاورمیانه صبح امروز با حضور مهدی اسلام پناه معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد، سیدمحمد موسوی معاون صنایع ، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، پیام باقری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق، سیدمحمود هاشمی رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، اکبر شعبانی‌کیا مدیر دفتر پژوهش و فناوری شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت نیرو، سیدمحسن میرصدری میرعامل و حمیدرضا صالحی رئیس هیات مدیره شرکت اپیل و جمعی از فعالان صنعت برق و انرژی و همچنین اصحاب رسانه در محل این شرکت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محسن میرصدری مدیرعامل شرکت اپیل با اشاره به اینکه معتبرترین سیستم ارزیابی انطباق تجهیزات ضدانفجار که ابزار مناسبی را برای سازندگان، قانون گذاران و کاربران فراهم می‌کند، سیستم ارزیابی بین المللی IECEx است، گفت: هدف از سیستم ارزیابی انطباق IECEx، تسهیل تجارت بین‌المللی تجهیزات و خدمات برای استفاده در محیط‌های انفجاری و در عین حال حفظ سطح ایمنی مورد نیاز است. آزمایش و گواهی تجهیزات، خدمات و صلاحیت افراد مطابق با استانداردهای بین‌المللی، فروش محصولات ایمن‌تر را در سطح بین‌المللی با هزینه کمتر تسهیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت اپیل افزود: این شرکت با توجه به اهمیت خودکفایی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت محصولات ساخت داخل و عدم وابستگی به خارج از کشور، با سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی و تأمین زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز، استخدام بیش از 90 نخبه و با حمایت سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، وزارت نفت و صمت در مسیر دریافت مجوز IECEx گام برداشته است.

میرصدری ادامه داد: این شرکت پس از انجام ممیزی شش روزه توسط خبرگانی از استرالیا، آفریقای جنوبی و چین و عیلرغم کارشکنی‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و موضع‌گیری‌های خصمانه فرانسه، برای اولین بار در خاورمیانه موفق شد مجوز نهاد صدور گواهی انطباق و آزمایشگاه آزمون مورد تأیید IECEx را اخذ کند.

وی با تاکید بر اینکه اقدام شرکت اپیل در اخذ مجوز مورد حمایت و تأیید سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت، وزارت نفت، و وزارت کار بوده است، تصریح کرد: این اقدام موجب حل مسأله صدور گواهی ارزیابی انطباق بین‌المللی برای تولیدکنندگان تجهیزات ضدانفجار بدون نیاز به خروج ارز از کشور شده است.

مدیرعامل شرکت اپیل در پایان سخنان خود از رئیس سازمان استاندارد درخواست کرد به منظور حمایت از اقدامات شرکت اپیل به عنوان آزمایشگاه مرجع و جلوگیری از خروج ارز از کشور، از نمونه‌های مشابه خارجی استفاده نشود.

راه اندازی آزمایشگاه ضدانفجار اپیل اقدامی بزرگ در مسیر تجارت جهانی

در ادامه مهدی اسلام پناه رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به نگاه کیفی دولت سیزدهم به تولید کالا و خدمات در کشور اعلام کرد: این دولت اقدامات مهمی برای حضور کیفی در بازارهای جهانی انجام داده است.

وی افزود: راه اندازی این شرکت آزمایشگاه یک اقدام بزرگ در جهت کیفی سازی و گام برداشتن در مسیر تجارت بین‌المللی و جهانی است. برای راه‌اندازی این شرکت دانش بنیان و آزمایشگاهی در شرایط تحریم ۱۳ گام بین المللی برداشته شده است.

اسلام پناه با تاکید بر اینکه آزمایشگاه‌ها مهمترین نقطه ثقل آزمون کالاها به شمار می‌روند، اظهار کرد: شرکت اپیل نخستین مرکز آزمایشگاهی کشور است که می‌تواند گواهینامه کیفی منطبق با استانداردهای” IECEx” را صادر کند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام با همکاری و همت بخش خصوصی کشور تحقق یافته است، تصریح کرد:  امروز سرمایه‌های انسان، دارایی‌های نا مشهود کشور هستند که باید به آنها ببالیم .

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ورود به بازارهای جهانی بدون تعامل با دنیا میسر نیست، افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش خود را به کار بسته تا به مجامع تجارت بین‌المللی از جمله” ILAC” بپیوندد که در واقع ورود به بازارهای تجارت جهانی است. مجمع بین‌المللی تائید صلاحیت استاندارد “ILAC” دارای ۲۸ سال سابقه کاری است که با پیوستن به آن مبالغ هنگفتی صرفه جویی ارزی خواهیم داشت و تلاش‌ها بر این است تا در بازارهای جهانی به خوبی رقابت کنیم .

اسلام پناه با اشاره به اینکه پذیرش‌ها و شناسایی‌های متقابل تجاری با پیوستن به “ILAC” شکل می‌گیرد، ادامه داد: با حمایت دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ با کار شبانه روزی، پیچیده و سنگین تمام تلاش‌ها بر این است که به عضویت ILAC برسیم. در دولت سیزدهم اقدامات موثری برای پیوستن به مجامع بین‌المللی تائید صلاحیت‌های کیفی کالا و تجارت جهانی برداشته شده است.

وی تصریح کرد: در روزهای آینده خبرهای خوشی در زمینه رفع مشکلات بین‌المللی در زمینه کیفی‌سازی، استانداردسازی و تجارت جهانی خواهیم داشت.

آزمایشگاه اپیل؛ شناخته شده در سطح بین‌الملل

در بخش بعدی مراسم پیام باقری نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه توسعه صنعتی در جهان به عنوان یکی از ارکان توسعه پايدار به شمار می‌رود، تصریح کرد: توسعه صنعتی یکی از محورهایی است که در کشورهای توسعه یافته توجه و اهتمام ویژه‌ای به آن شده است.

وی ادامه داد: راهبردهای توسعه صنعتی مجموعه‌ای از رویکردهای بلندمدت دولت‌ها هستند که هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین‌المللی نقشه راه خود را دارند و وجه تمایز کشورهایی که در اقتصاد موفق عمل کرده‌اند، توجه به توسعه صنعتی بوده است چرا که توسعه صنعتی برای آن کشور خلق ثروت و ارزش افزوده ایجاد می‌کند، ارزش افزوده صنعتی و صادرات صنعتی هم دو شاخص اصلی توسعه صنعتی محسوب می‌شوند.

نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه حصول اطمینان از انطباق محصول با الزامات کیفی، فنی و زیست محیطی، شاخص‌ها و استانداردهایی دارد که اهمیت این استانداردها نقش آزمایشگاه‌های مرجع را در سنجش محصول با الزامات مشخص می‌کند.

باقری افزود: شرکت اپیل که مولود سندیکای صنعت برق ایران و جامعه دانشگاهی کشور است، یکی از آزمایشگاه‌های شناخته شده در سطح بین‌المللی است. هدف بخش خصوصی اقتصاد مولد است لذا با ایجاد چنین آزمایشگاهی نیازهای داخلی برطرف  و از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

تامین بخش اعظم تجهیزات نفت، گاز و پزشکی در داخل کشور

در ادامه سیدمحمد موسوی معاون صنایع، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت با اشاره به دستاوردهای بزرگ صنعتی و تولیدی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد: اکنون بخش اعظم تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و پزشکی در داخل کشور تولید می شود. امروز ۷۰ درصد تجهیزات نفت و گاز پالایشگاه عسلویه توسط ایرانیان ساخته شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این تجهیزات در استان البرز تولید و در اختیار پالایشگاه‌ها و سایر صنایع قرار می گیرد؛ شیرآلات سنگین صنعت نفت و گاز کشور تولید داخل است؛ امروز نخبگان و دانشمندان ایرانی در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی جزو سرآمدان جهان هستند.

معاون صنایع، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت تصریح کرد: از سه میلیارد دلار بازار تجهیزات پزشکی کشور؛ یک و نیم میلیارد دلار را محصولات ایرانی تشکیل می‌دهند؛ در حوزه الکترو موتورها، تجهیزات نیروگاهی و سایر بخش‌ها متخصصان و کارشناسان ایرانی متحمل زحمات فراوانی شده‌اند.

موسوی افزود: در حوزه‌های مختلف صنعت گام‌های بلندی با کمک دو بخش صنعت و دانشگاه برداشته شده است؛ همکاری خوب بین وزارتخانه‌های صمت، نیرو، نفت، بخش خصوصی و سازمان ملی استاندارد منجر به اخذ مجوز ارزشمند آزمایشگاه و نهاد صدور گواهی انطباق ضدانفجار توسط شرکت اپیل شده است.

در بخش بعدی مراسم، حمید رضا صالحی رییس هیات مدیره آزمایشگاه صنایع انرژی اپیل اظهار کرد: تا پیش از این نمونه‌های تولیدات داخلی برای دریافت گواهینامه کیفی بین‌المللی به خارج از کشور انتقال می‌یافت که اکنون این گواهینامه در داخل صادر می‌شود.

وی ادامه داد: راه اندازی این مرکز نقش موثری در صرفه جویی ارزی و تسهیل در آزمایش محصولات داخلی دارد. این مجموعه محصولات مختلفی در حوزه‌های برق، ‌نفت و گاز، مخابرات،‌ تجهیزات پزشکی و ‌صنعت برق را مورد آزمون کیفی قرار می‌دهد.

صالحی گفت : با راه اندازی مرکز کنترل کیفی و صدور گواهینامه بین‌المللی استاندارد، ایران به عنوان اولین کشور خاورمیانه در فهرست ۲۹ کشور دارنده مرکز صدور گواهینامه بین‌المللی کیفی قرار گرفته است. 

رئیس هیات مدیره شرکت اپیل گفت: واردات برخی محصولات بی‌کیفیت خارجی به صنعت داخلی آسیب وارد می‌کند لذا اکنون شعبه‌های کنترل کیفی در گمرکات کشور راه اندازی شده تا بتوانیم از ورود محصولات بی ‌کیفیت به داخل کشور جلوگیری کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: در این مرکز اصول استانداردهای بین‌المللی رعایت می‌شود ضمن آنکه نقش بسزایی در توسعه تجارت ایران در بازارهای جهانی دارد.

اشتراک گذاری صفحه: